SOVITTELU ja 3K SAVO

Innostavan kiinnostava kuva!

Eikö totta?

Tässä blogikirjoituksessa mennään mutkan kautta maaliin. Aiheena on sovittelutyö työyhteisössä. Sitä selvittää 3K Savon partneri Timo: videolla (7 min) ja tällä syventävällä tekstillä.

Videon teko oli mielenkiintoinen haaste. Tämä syystä, että siinä haluttiin turvata mahdollisimman aito nyt hetki. Rakenne oli seuraava: vedä pakasta satunnaisesti kortti, ja pakota näin asiantuntija kertomaan asiasta tai vastaamaan kortissa olevaan kysymykseen. Kamera kävi… Lähtökohtaisesti uusia otoksia ei otettaisi, eikä niitä otettu. Tallennukselle jäänyt `karheus` sai jäädä, kunhan puhuja pysyi asiassa. Lopputulos on tässä arvioitavissa, ja Restoratiivistä sovittelua tiedollisesti opittavissa. Var så god!

Videolla vedetyssä kortissa ei varsinaisesti ollut kysymystä. Jatkan tässä sellaisten ympärillä. Listaan muutaman kysymyksen, sellaisena kuin niitä ääneen tai kirjallisesti 3K Savon partnereilta kysytään. Pyrin siis niiden avulla kuvaamaan, mitä 3K Savon toteuttama sovittelu on, miten se toteutetaan ja millaisin vaikutuksin. Vastaan 3K:n tavalla: Kokonaisvaltaisesti – Kotoisasti – Koilliseen.

Restoratiivinen sovittelu työpaikalla?

RESTORATIIVINEN SOVITTELU työpaikalla on nykyaikainen yhteisöllinen konfliktin hallintamenetelmä. Siinä yrityksen ulkopuolinen, luotettava ammattilainen toimii puolueettomana konfliktilanteen avaajana. Toiminta on ratkaisukeskeistä ja tulevaisuussuuntaista, tavalla, jossa asianosaiset itse etsivät ja löytävät kunniallisen ulospääsyn syntyneestä konfliktista.

Kenelle? Millä lisäarvolla?

Palvelu on suunnattu niille eri kokoisille kehitys- ja kasvuhakuisille yrityksille, joiden sisäisessä ja ihmisten välisessä toiminnassa on ilmennyt tuottavan työn hidasteita (esim. henkilöristiriitoja, epätoivottavia liittoumia tai muita työrauhan esteitä).

Yritys varmistaa itselleen tehokkaan ja kunniallisen konfliktien ratkaisutavan ja samalla oppii kriisitilanteiden hallintaa etupainotteisesti. Restoratiiviivinen työskentely tuottaa lisääntyvää vuoropuhelua tiimeissä ja erilaisuuden yksilöllistä hyödyntämistä.

Tarkemmin palvelun vaikutuksista asiakkaan liiketoimintaan tai elämään?

Työyhteisön sisäisen toiminnan tervehtyminen. Tuottavuuden kasvu. Korvaushakemusten tarpeettomuus. Yrityksen maineen säilyminen. -Kaikki edellä kuvatut ovat Restoratiivisen sovittelutoiminnan (seurantatutkimusten) raportoituja tutkimuslöydöksiä. Viittaan väitöskirjaan: Timo Pehrman (2012) ja sen jälkeen virinneeseen aktiivisuuteen liiketoiminnan hyötyjen ja työhyvinvoinnin edistymisen seurannassa.

Restoratiivinen sovittelu on edellä mallinnettu tieteellisen tutkimustyön havaintojen pohjalta. Menetelmän osaajan ja osallistujien keskinäinen luottamus ja yhteistyö on todettu tuottavan kaivattua muutosprosessia yritystoiminnan sisäisessä toiminnassa. Tämän toteuma on tavoitelaatua.

Toiminnan taloudellinen hyöty määriteltävissä asiakkaan toimesta. Sillä huomatkaamme yritysten erilaisuus kokonsa, tehtävänsä ja tavoittensa suhteen…

Miten käytännössä – mistä vaiheista tai elementeistä se koostuu?

Palvelu 3K Savon toimesta toteutetaan joko a) yksilöiden kesken b) tiimin sisäisenä c) tiimien välisenä.

Restoratiivinen sovittelu noudattaa lähes aina seuraavaa sovellettavaa perusrunkoa: (1) Konfliktin kartoitus / työyhteisön informoiminen; 1-2 h (2) Yksilötapaamiset; 1 h/ henk, 5-7 henk/ pvä (3) Sovittelu eli yhteistapaaminen; tyypillisesti 4-7 h (4) Seurantajakso; viikkojen tai kuukausien ajanjaksolla 1-3 tapaamista; a´ 1-2 h

Seuranta ja tulosten arviointi?

Prosessiin liittyvät seurantatapaamiset ovat ajalliset ja sisällölliset tarkastuspisteet onnistumisen kantavuudesta. Lisäksi jos yrityksellä on jo käytössään työilmapiiriä kartoittavaa seurantaa omasta takaa, vaikutukset tullenevat ilmi henkilöiden omatoimisissa kirjauksissa.

Mitä maksaa?

Hintaa määrittää asetelma (yksilöt vai tiimi tai tiimit…) ja prosessin kesto, lisäksi se, että tarvitaanko 3K Savon partnerille työpari työyhteisöstä … mm. tällaiset määrittävät tuntihintaa kokonaisuudessa.

Lopuksi!

Esimies – älä näänny. Työntekijä – älä uuvu. Sillä konflikteja voidaan ratkoa! Tehdään se restoratiivisesti! Yhdessä!

 

Sovitteluterveisin

Partneri Timo